Apis er en egyptisk gud og et helligt dyr, hvor – ifølge Den store danske – guden Ptahs sjæl kunne tage ophold. Apis blev repræsenteret af en levende tyr, der var udvalgt ud fra flere kendetegn i pelsen. Præsterne mentes ud fra tyrens gang i templet at kunne forudsige fremtiden.
Novo Nordisk har haft apis-tyren i deres logo siden 1926 og det bygger på en tradition i medicinal branchen for at identificere sig med dyr.
Og som i mange andre firmaer der har eksisteret igennem årtider er det sjovt at se hvordan logoet følger tidens trend og ofte forenkles og forfines undervejs. Noter fx hvordan sol skiven på tyrens hoved er blevet drejet så den er nemmere at se. Og hvordan linjer, farve og skriftype er opdateret.
Medicinalbranchen burde hellere identificere sig med de stakkels forsøgsdyr, de forbruger. bl. a Beaglehunde.
At bruge en egyptisk afgud som logo i et kristent land, er imod Kristi ord.
Det kan også give mindelser om dansen om guldkalven (tilbedelse af penge). Og Novo Nordisk ér et af de største pengeindtjenende firmaer i Danmark.