Grafisk facilitering

De seneste tre år af mit arbejdsliv har i stort omfang gået med at undervise i og praktisere Grafisk facilitering.

Og hvad er nu det for en fisk? Grafisk facilitering handler om at bruge det at tegne som et værktøj til at få bedre udbytte af møder, vejledningssessions og processer. Det er simpelthen en måde at forbedre kommunikationen mellem mennesker på. Og det virker, fordi tegninger tvinger os til at konkretisere, det giver overblik, involvering og det er meget hjælpsomt for hukommelsen.

Som det fremgår, består fagets navn af to dele – det grafiske, som handler om at lære at tegne og oversætte begreber og situationer til billeder (dvs. visualisere). Og ja alle kan lære at tegne! Det er der mange, der ikke tror på og har stor modstand på, men med mindre man ligefrem har et handicap, der gør, at man ikke kan føre en pen, så kan alle blive gode nok til at bruge tegninger som kommunikation. Det handler egentlig om at overvinde den misforståelse, at tegninger skal være pæne for at virke. Tegningerne er midlet – ikke målet! Det er fedt at være god til at tegne – enig, og det øger også troværdigheden, hvis man tegner smukt, men vejen er lang hvis man har Rembrandt (verdens bedste tegner, hvis du spørger mig) som forbillede, heldigvis kan mindre gøre det.
Det endnu mere fede er, at man ved hjælp af en række tips og tricks kan løfte sine tegneevner på ret kort tid. Vil man imidlertid være kunstner, så kan man gange tegnetræningsindsatsen med 1000.

Fagets anden del facilitering handler netop om de processer hvor man bruger tegningerne til at støtte det, der foregår. Når man faciliterer, er man en slags hjælper, der sørger for at sætte rammen og styre begivenhedernes gang. Nogle gange er man også indpisker, inspirator, katalysator, provokatør og mægler – som facilitator udvælger man de værktøjer, spørgsmål og øvelser, der skal til for at nå i mål.

Lyder det abstrakt? Det er det faktisk ikke. Leder man et møde eller en øvelse i en undervisnings kontekst, så er man facilitator. Tager man en samtale med en kunde om, hvilken løsning er den rette, så indtager man også en facilitatorrolle. Karrierevejledning er facilitering. Og hvis man står i en situation hvor nye løsninger skal på banen og en række fagfolk er indkaldt, så vil der ofte være en, der åbner ballet, holder fokus og samler trådene. Det er facilitatoren.

Her et video-link (det lykkedes ikke at embedde Facebook-linket – suk) om faget:

https://www.facebook.com/akademiaarhus/videos/10213994246824038/

Undervisning lokalet er en sand eksplosion af mangfoldighed og inspiration, når der står grafisk facilitering på programmet:

Vi øver os også i at skrive tydeligt og ensartet

Og tilfredse kursister tegner deres evaluering:

https://www.facebook.com/watch/?v=10213994246824038

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *